Kína, mint exportlehetőség

Publikálva:    Kategória: Műhely    Kommentek: 
kína export

Kína gyorsan lereagálta a 2008-as globális gazdasági visszaesést. Különböző monetáris, fiskális és banki megoldásoknak is köszönhetően az ország GDP-je 2009-ben 9,2%-kal, 2010-ben 10,3%-kal nőtt. A 2011-re prognosztizált adat 9-9,5%.

 

Japán és az Egyesült Államok után Kína a világ harmadik legjelentősebb luxuscikk-piaca. 2011-ben több mint 200 millió kínai állampolgár éves jövedelme haladja meg a 8.000 dollárt. Számos jóslat szerint a következő években ugrásszerűen megnövekszik a középosztály státuszát elérők száma. Kína ugyanakkor még fejlődő ország, ahol jelentő különbségek mutatkoznak a városi és a vidéki területek között; jellemző a tömeges migráció.

 

 

A piac kihívásai

 

A multik mellett egyre több külföldi KKV is aktív Kínában. Tanácsos alaposan ismerniük a piacot, figyelembe kell venni a termékekre vonatkozó szabványokat, minősített szűrés után ajánlott csak üzleti partnert választani és olyan szerződéseket kötni, melyek biztosítják a fizetést és minimalizálják a felek közti félreértés lehetőségét. Mik jelenthetnek problémát?

 

  • Kína üzleti környezetéből gyakran hiányzik a kiszámíthatóság. A jelenlegi jogi rendszer részben átláthatatlan, nem következetes és önkényes. A szellemi tulajdon kormányszintű védelmének hiánya sok cégnek okozott már kellemetlenségeket.
  • A kínai kormány némely ágazatban merkantilistának nevezhető. Kína jelentős lépéseket tett a piacgazdaság megvalósítása felé, a bürokrácia azonban hajlamos védeni az importtól a helyi vállalkozásokat, különösen az állami tulajdonban lévőket, ugyanakkor az exportot támogatja.
  • Kína megtartotta a tervgazdasági apparátus nagy részét. Ötéves terv határozza meg a gazdasági célokat, stratégiákat. Az egyetlen legális szakszervezetet az állam és a kommunista párt irányítja. Néhány ágazatban a szabad vállalkozás és a verseny nem teljesen értelmezhető fogalmak; ilyenkor a politikai kapcsolatok és szándékok befolyásolják a kereskedelmi döntéseket.
  • Bizonyos iparágakban túlzó befektetések történnek, ez fölösleges kapacitások, túltermelés és csökkenő árak kialakulásához vezet.

 

 

Piaci lehetőségek

 

Levegőminőség-védelem

A légszennyezés a közegészségügy számára az egyik legkomolyabb kihívást jelenti. Jellemzően kereslet mutatkozik: levegőfigyelő berendezésekre, mérő-, elemző eszközökre.

 

„Zöld építkezés”

Kínáé a világ legjelentősebb építőipari piaca. A Lakhatási és Vidéki-Városi Fejlesztési Minisztérium szerint a következő évtizedben Kína építi a Föld új épületeinek a felét, jelenleg pedig 2 milliárd négyzetméternyi alapterületet hoz létre évente.

2011. a Gazdasági és Társadalmi Fejlődés címet viselő 12. ötéves terv első éve. Ebben Kína elhatározta az energiafogyasztás és a széndioxid kibocsátás csökkentését. Tartományok és városok dolgozták ki a maguk megvalósítási tervét. Számos város ökovárossá válik, nemcsak a régi épületek felújítása, hanem új, alacsony ökolábnyommal bíró épületek emelésével is. Jellemzően keresett termékek: napenergiát hasznosító eszközök, szürkevíz hasznosító, víz-újrahasznosító megoldások, új típusú építőanyagok, beton, szigetelés, tetőfedő anyagok, nyílászárók, világítás, légtisztító berendezés.

 

Megújuló (szél- és nap)energia

Bár Kína már a világ legjelentősebb napelem-előállítója, termelésének 90%-át exportálja, míg a belföldi piac alulfejlett. A működési költségeket csökkentő, a szélerőművek hatékonyságát növelő, a rendszerre való kapcsolódást elősegítő megoldások komoly szerepet fognak játszani.

 

Biztonság, védelem

A biztonsági és védelmi berendezések esetében a high-tech eszközök iránti kereslet a meghatározó: digitális technológia, kommunikációs rendszerek, hálózati technika, vészjelző berendezések.

 

Autóalkatrész

Motorok, különösen buszokba, hybrid technológiával, katalizátor, ABS, fékrendszer, szerszám és teszteszközök, műszeregység, üzemanyagcella-technológia, utángyártott termékek.

 

Egészségügy

In-vitro diagnosztikai eszközök és reagensek, beültethető anyagok és mesterséges szervek, terápiás termékek, orvosi diagnosztikai és képalkotó berendezések, sebészeti és sürgősségi készülékek, információs technológia, alkatrészek és kiegészítők.

 

Utazás, turizmus

Kína központi kormánya hagyományosan korlátozza, hová utazhatnak polgárai. 2000-ben a kínai turisták által látogatható országok száma még 17 volt, 2009-re ez 138 országra nőtt.

 

Mezőgazdaság

Élelmiszer, ital, termények és faáru.

 

kína export lehetőségei

 

A piacra lépés formái

 

A nagy nemzetközi vállalatok külön szervezeti egységeket hoznak létre Kínában a márka kialakítására, a marketingre és más üzleti tevékenységre. A kis- és középvállalkozások költségvetése azonban korlátos; ők regionális értékesítési pontokkal, helyi ügynökökkel, disztribútorokkal működnek együtt. Az exporthoz meg kell szerezni a kereskedelmi és disztribúciós jogokat. Gombamód szaporodnak az országban a helyi értékesítési ügynökségek, akik ellátják a belső elosztás és marketing feladatait. Ezek legtöbbje nem rendelkezik import/export jogokkal. Az elosztási lánc egy következő szintjét képviselik, importjukat az arra jogosultságokkal rendelkező társaságokon keresztül végzik.

 

Külföldi cég egyszerűen alapíthat képviseleti irodát Kínában, ugyanakkor ezek az irodák korlátozott jogkörrel bírnak: értékesítési szerződést nem írhatnak alá, közvetlenül nem számlázhatnak a vevőnek, nem szállíthatnak alkatrészt, vagy nyújthatnak eladás utáni szolgáltatást. Számos iroda ezt az anyacég nevében végzi.

 

Az exportálandó termékek piacra vitelének utolsó lépése lehet a helyben bejegyzett társaság, közös vállalat egy vagy több kínai partnerrel. Ideális esetben a kínai partner kapcsolatai segítenek a bürokrácia áttörésében.

 

 

Eladási tényezők

 

1. Jó kapcsolatok

A személyes kapcsolat (kínaiul guanxi) létfontosságú az üzletben. A guanxi mélyen a kínai kultúrában gyökeredzik, hiánya megnehezíti a dolgok történését. Bármilyen tranzakcióban a kínai partner tudni akarja, kivel került kapcsolatba, mielőtt elkötelezné magát. A szükséges nexus kialakítása néha hónapokat vesz igénybe.

Az exportőr, importőr és befektető számára fontos, hogy a kínai partnerekkel, kormányhivatalokkal, valamint a disztribútorokkal, a vevőkkel és végfelhasználókkal szoros kapcsolatot ápoljon.

 

2. Helyi szinten működni

A kínai vásárlók igénylik a hozzájuk közel eső ügyfélszolgálatot, a helyi képviselőket, szolgáltató irodákat, a kínai nyelvű termékkatalógust, használati utasítást stb. Meg kell érteni az angol nyelvhasználat korlátait, és törekedni kell a helyes kínai fordításra. A termékeket érdemes a helyi ízléshez, szokásokhoz igazítani.

 

3. Logisztika

Az időben történő szállítás, a kellő mennyiségű raktárkészlet elengedhetetlen Kínában. Érdemes megfontolni ügynöki vagy disztribútori kapacitásokat. A logisztika a fejlődő autópályáknak, légiközlekedésnek, vasútnak és kikötőknek köszönhetően egyre egyszerűbb.

 

 

Elektronikus kereskedelem

 

A Kínai Internet Hálózat Információs Központ szerint 2010-ben Kínában az internet felhasználók száma elérte a 420 milliót. Csaknem minden beszerezhető online: háztartási cikkek, ruházat, könyvek, elektronikai berendezések, élelmiszer, luxustermékek. Ugyanakkor Kína alapvetően készpénzalapú társadalom, a plasztikkártya-használat korlátozott. A helyi elosztási csatornák nem elég fejlettek az interneten vásárolt áru célba juttatásához, az online kereskedők pedig nem a kiváló eladást követő szolgáltatásokról híresek.

 

 

Árazás

 

A legtöbb kínai vásárló igen árérzékeny, különösen az emelkedő víz- és élelmiszerárak tekintetében. Általában az olcsóbb terméket választják, de a kiemelkedő eladás utáni szolgáltatásokkal, vagy jelentősen előnyösebb termékjellemzőkkel elcsábíthatók. A fiatalok igen márkatudatosak, a cégek a márkát erősítő reklámokat gyakran alkalmazzák a termék érzékelt értékének növelésére.

 

 

Behozatali vámok

 

Az importvámok hat csoportba esnek: általános ráta, legpreferáltabb nemzetek rátája, megállapodás ráta, kedvezményes ráta, vámkontingens ráta és átmeneti ráták. WTO tagországok esetében a legpreferáltabb nemzetek rátáját alkalmazzák.

 

 

Terméktanúsítás, jelölés

 

A Kötelező Kínai Tanúsítvány (CCC) jelölés Kína nemzeti biztonsági és minőségi jelölése. A jelölés 23 termékcsoportban, 172 termékre nézve kötelező, az elektromos biztosítéktól a kenyérpirítón és autóalkatrészen át az információs technológiai eszközökig. A CCC listán szereplő termék nem léphet be Kínába a regisztráció és a jelölés terméken való fizikai elhelyezése nélkül.

Az előrecsomagolt élelmiszerek csomagolásán kínaiul kell megjelenjen a címke és a tájékoztatás (a 2009. június 1-étől érvényes Élelmiszerbiztonsági Törvény értelmében).

 

 

Kína, mint exportlehetőség
Szerző: 
Az Üzleti Ajánlatok.hu-t üzemeltető Konita Szolgáltató Bt. ügyvezetője. A térségfejlesztés, vállalkozásfejlesztés tizenéves béklyójából egyelőre nem sikerült szabadulnom. Ezen motiváció egyik gyümölcse az Üzleti Ajánlatok.hu, melyet szerencsém volt és van kiváló csapatban építeni és működtetni. A fenti feladatok jellemzően nem nyolc órás munkát jelentenek, így néha jól esik egy kis „Business Café”… készítsük, fogyasszuk együtt!
comments powered by Disqus