E-mail marketing – Mennyi egy feliratkozó értéke?

Publikálva:    Kategória: E-Business    Kommentek: 
e-mail marketing

Talán Ön is tisztában van azzal a ténnyel, hogy az e-mail marketing mekkora fegyver lehet az avatott kézben, és hogy egy jól célzott e-mail kampány mennyi eladást tud generálni.

Listája bővítésével természetesen tovább növelheti bevételét. Érdemes azonban végiggondolni, hogy mennyit is érdemes költeni egy-egy új feliratkozóra, különben talán soha nem fog megtérülni a ráfordított marketing

költség!

 

Hadd mutassak Önnek egy egyszerű technikát a feliratkozók értékének kiszámítására:

 

1. Összesen hány hírlevél feliratkozója van?

 

Ezt az adatot relatíve egyszerű megszerezni, bár rendszerenként különbözik, hogy hol található. Meghatározása előtt érdemes megvizsgálni az utolsó kiküldött e-mail kampányt, hogy ténylegesen mennyi levél ért célt, és mennyi pattant vissza. Lehetőleg mindig az élő, valós e-mail címek számát vegye alapul!

 

2. Számítsa ki, hogy az előző évben összesen milyen értékben értékesített e-mail kampányokon keresztül

 

Ezt már sokkal nehezebb kiszámítani, hiszen egy e-mail sokféleképpen lehet hatással a konverziókra.

 

Direkt értékesítés.

Azok az eladások, amelyek egyértelműen (webanalitikán keresztül igazolhatóan) egy adott e-mail kampánynak köszönhetőek.

 

Kiküldött kuponkódoknak köszönhető konverziók.

Azok az eladások tartoznak ide, amelyek egy adott e-mail kampány során kiküldött kuponkódoknak köszönhetőek, amelyeket nem feltétlenül használtak fel azonnal, és nem biztos, hogy csak azok, akiknek kiküldte az e-mailt.

 

Keresőkből érkezett vásárlók, illetve direkt látogatók.

Mikor egy fogyasztó kifejezetten az Ön termékére, vagy üzletére keres, majd vásárol, esetleg direkt beírja az Ön webshopjának URL-jét. Ez pl. olyan esetben fordulhat elő, hogy a kiküldött e-mail kampányt a címzettek továbbították ismerőseiknek, és azok kattintottak webshopjának linkjére, vagy esetleg külön e-mailben, akár link nélkül ajánlották az Ön webshopját.

 

Tipp: A kiforrott e-mail marketing rendszerek képesek mérni az e-mail továbbításokat.

 

Az értékesített termékmennyiség növekedése az e-mail kampány időszakában.

Számos kampány esetében előfordulhat, hogy a kiküldés után összességében megnő az értékesített termékmennyiség, ám nem mindig követhető le, hogy ennek a növekedésnek mekkora része tulajdonítható az adott e-mail kampánynak. Mint korábban is írtam, könnyen előfordulhat, hogy a címzettek, akár többször is, továbbítják az e-mailt, megosztják tartalmát a közösségi médiában.

 

Ezeket a hatásokat igen nehéz mérni, így azt javaslom, hogy csak és kizárólag a direkt értékesítésre támaszkodjon, természetesen tekintetbe véve, hogy valószínűleg ezzel alá fogja becsülni a kampányok által hozott tényleges bevételt, de amikor majd meghatározzuk az egy-egy feliratkozóra költhető költségkeretet, akkor inkább jobb ez az alábecsült szám, mert így biztosan nem fog értük annyit fizetni, ami már nem fog megtérülni.

 

3. Határozzon meg egy időszakot, amelyre a mutatót ki akarja számolni

 

Döntse el, hogy az Ön üzlete szempontjából mi a legmegfelelőbb időintervallum, amire ezt a mutatót ki akarja számolni. Javaslom, hogy ilyenkor vegye figyelembe a szezonalitásokat is! Egy 12 hónapos időszak általában ideális, de persze lehetnek kivételek.

 

4. A fenti adatok birtokában már ki tudja számolni egy feliratkozó értékét (FÉ)

 

Vegye alapul a következő, fiktív adatokat:

 

Aktív feliratkozók száma (A): 36.000

 

Az utóbbi 12 hónapban igazoltan e-mail kampányoknak tulajdonítható eladások (B): 7 millió Ft

 

Használja a következő formulát egy feliratkozó értékének kiszámítására: FÉ=B/A FÉ=7.000.000/36.000=194

 

A példában szereplő fiktív adatokkal számolva így egy feliratkozó értéke: 194Ft évente.

 

Most, hogy megkapta egy feliratkozó értékét éves szinten, becsülje meg, hogy összesen a feliratkozás ideje alatt mekkora értéket képviselnek, hiszen (remélhetőleg) nem minden feliratkozója fog mindössze egy évig a listánkon maradni.

Ehhez szükséges ismét a statisztikai adatokhoz nyúlni, és ellenőrizni, hogy a feliratkozók mekkora hányada egyszeri vásárló, illetve, hogy a többiek hány évig vásárolnak folyamatosan.

 

Példánkban feltételezzük, hogy listánk fele egyszeri vásárló 1/4 része 2 évig marad velünk 1/4 része pedig 3 évig.

 

Ennek megfelelően a számok a következőképpen alakulnak:

 

18.000 feliratkozó * 194Ft = 3.492.000Ft

9.000 feliratkozó * 388Ft = 3.492.000Ft

9.000 feliratkozó * 582Ft = 5.238.000Ft

Ez összesen: 12.222.000Ft

Ezt elosztjuk az összes feliratkozó számával (36.000):

12.222.000Ft/36.000= 340Ft

 

5. Eredmények elemzése

 

A fenti számításnak vannak gyengéi, ezért inkább becslésnek nevezhető. Például nem veszi figyelembe az inflációt. Valószínűleg egy eladás ma nem ugyanannyit ér, mint egy eladás 3 év múlva. Ez csökkenti egy-egy feliratkozó értékét.

 

A módszer továbbá, ahogy korábban említettem, csak az e-mail kampányokból származó direkt eladásokat veszi figyelembe, plusz azt feltételezi, hogy 3 év múlva jelenlegi listájának egyik tagja sem fog már többet vásárolni Öntől, holott nagy valószínűséggel a hűséges vásárlók (ideális esetben) 4-5 év múlva is Önnel fognak maradni, ami növeli egy-egy feliratkozó értékét.

 

Összességében a kiszámított 340Ft-os feliratkozó érték igen fontos. Így már meg tudja becsülni, hogy mekkora szeletet érdemes elkülöníteni a marketing büdzséből feliratkozói számának növelésére. Például már nem fog hosszútávon mondjuk egy banner kampányra (amelynek célja e-mail listájának bővítése) költeni, ha tudja, hogy egy belőle származó hírlevél feliratkozó 700Ft-ba került. Ezzel szemben, ha egy PPC kampányból érkező feliratkozó mindössze 200Ft-ba kerül, akkor tudni fogja, hogy megéri hosszútávon is futtatni ezt a kampányt, mert a belőle származó fogyasztók vissza fogják termelni a rájuk fordított marketing költségeket.

 

Természetesen minden e-mail lista esetében különböző arányban motiválhatók a feliratkozók fogyasztásra. Ennek ellenére, ha meghatározza egy feliratkozó értékét – amely ugyan csak becsült érték – akkor képet kaphat teljes e-mail listája valós értékéről is, és persze, hogy mennyit érdemes a lista bővítésére költenie.

 
Szeretne többet tudni az e-mail marketingről? Ajánljuk figyelmébe e-mail marketing szoftverekről írt cikkünket:
E-mail marketing szoftverek – Könnyítse meg munkáját!
 
 

E-mail marketing – Mennyi egy feliratkozó értéke?
Szerző: 
Az Üzleti Ajánlatok.hu online marketing menedzsere. El sem hiszem, hogy már 10 év eltelt azóta, hogy "megmérgezett" az online marketing szakma. Otthon lenni ezen a területen folyamatos önfejlesztést igényel szinte napi szinten. Persze lehet, hogy csak az én elvárásaim magasak... Igyekszem minél több tippet, trükköt megosztani, hogy egy kicsit Ön is elmerüljön az online marketing útvesztőjében, egy kellemes kávészünetben, itt a Business Café-ban.
comments powered by Disqus