Üzleti tervezés a 2012-es évre – 1. rész

Publikálva:    Kategória: Műhely    Kommentek: 
üzleti tervezés

A 2011-es év elemzése

Az üzleti tervezés létjogosultsága nem kérdőjelezhető meg. Gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az üzleti tervezés sajnos nagyon sok kívánnivalót hagy maga után. A közepes és nagyobb cégek gyakorlatában ez egyértelmű és rutin-eljárásnak számít, hiszen az ezekben a szervezetekben dolgozó szakemberek tudják, hogy a hatékony üzletmenetnek ez elengedhetetlen feltétele. A kis- és közép vállalkozói szektorban, illetve az egyéni vállalkozók területén ez viszont sok kívánnivalót hagy maga után. Nagyon sok vállalkozó egyáltalán nem fordít gondot arra, hogy az üzletmenetét, a piaci körülményeket alaposabban vizsgálva a saját tevékenységét megfelelően szabályozza.
 
Sokan egyáltalán nincsenek tisztában cégük üzleti helyzetével. Ha vannak is bizonyos elképzeléseik, ezek általában kimerülnek az ötletelésben, ösztön-szerűek, nem átláthatóak, és az „ahogy esik, úgy puffan” irányelvet vallja magáénak. Nyilván ez is hozzájárul ahhoz, hogy az európai átlaghoz képest az élen járunk a csődbe került vállalkozások és cégek számát tekintve.
 
Az év vége felé közeledve már jól láthatóak a 2011-es év eredményei. A hátralevő időszak már csak egy-két gazdasági területen hozhat jelentős változást, főleg a kereskedelemben, amely az év végi ünnepekre időzíti üzleti forgalmának jelentős részét. Nyilván ez is kalkulálható már előzetesen, figyelembe véve a lakosság pénztárcájának helyzetét. Valószínű, hogy az év végi forgalom nem fog csúcsot dönteni, és örülhetünk, ha átlagosnak lesz mondható.
 

Milyen fő elemeket tartalmazzon a 2012-es év üzleti tervének összeállítása?

  • A folyó év várható üzleti eredménye. Elemezni kell a következőket. A cég helyzete, a bevételi és kiadási oldal, a cég által tartalmazott marketing hatékonysága ( kiemelten fontos),
  • Az üzleti folyamatok eredményessége (csökkenő -. növekvő)
  • Tárgyi eszközök megléte
  • Forrás-keresés eredményessége
  • A cég vagy vállalkozás erős és gyenge pontjai
  • A pénzügyi gazdálkodás eredményessége
  • Humán erőforrás helyzete
  • Az alkalmazottak minősítése és a vállalkozásban betöltött szerepük
  • Az üzleti környezet
  • Az üzleti partner kapcsolat minősége, nagyságrendje,
  • Az üzlet területi bővítésének eredményessége,
  • Üzleti partnerek száma, (csökkenő-növekvő)
  • A vállalkozás vezetőjének és a vezetésben szerepet játszók tevékenységének értékelése
  • Innováció, korszerűsítés, önvizsgálat.

A felsorolásból is látszik, hogy az értékelés nem egyszerű faladat, bármelyik terület elemzésének elhagyása esetén már nem lehet teljes a munkánk. Az analízis erősen objektív kell, legyen. Megismerni saját tevékenységünk gyenge és erős oldalait életbevágóan fontos lehet.
 
Az elemzést bontsuk szét és minden egyes részét egyenként vizsgáljuk meg. A részelemzésekből vonjuk le a következtetéseket. Az eredmények kapcsán nézzük meg, hogy ezek elérésében mennyiben játszott szerepet a gazdasági és piaci környezet és az alakításukban mennyiben vettünk részt mi magunk is. A gyenge pontok feltérképezésével mérlegeljük azt, hogy ebben mi volt a mi szerepünk, mi az, ami kivédhető és mi az, ami nem. Mi az, amit megtettünk és mi az, amit elmulasztottunk?
 
Azt is vizsgáljuk meg, hogy minden egyes intézkedésünknek mi volt az üzleti eredménye. Mi az, ami jól sült el, és melyek voltak azok, amelyek csak rontottak a helyzetén.
 
Az elemzést elvégezhetjük papír-alapon vagy számítógépen is. A informatikai része néhány esetben már szakember segítséget kívánja, és legjobb power-point formátumban összeállítani. A részletes adatok ismeretéhez a könyvelőtől kérjünk le megfelelő bontásban információkat. Csak a számszerű adatok kezelhetőek megfelelően, mert a számok soha nem hazudnak. Kellően kritikus szempontok alapján vizsgáljunk, ne adjunk felmentést saját magunknak, sem az üzleti környezetnek. Tudjuk azt, hogy minden probléma megfelelő kivizsgálása magában hordozza a probléma megoldásának lehetőségét.
 
Az elemzés elvégzése a megfelelő következtetések levonása nélkül értelmetlen. Ha ez megtörtént, igen szigorúan tegyük meg az ellenlépéseket, a korrekciókat. A jövő évet már ennek tudatában tervezzük meg, feltéve ha az eredmények azt mutatatják, hogy érdemes elkezdeni a jövő évet. Esetenként juthatunk arra a következtetésre is, hogy a tevékenységet ebben a formában vagy fel kell függeszteni, vagy abba kell hagyni. Az elemzés után esetenként fájdalmas döntéseket is kell hozni – ha kell, ezt is tegyük meg.
 
A cikksorozat további részeiben sorba vesszük, hogy a jövő évi tervezést milyen alapelvek szerint hajtsuk végre.
 
 

Üzleti tervezés a 2012-es évre – 1. rész
Szerző: 
Kovács László vagyok a Banki és Végrehajtási Károsultak Fogyasztóvédelmi Egyesület Főtitkára, valamint a Profipolgármester Önkormányzati Magazin főszerkesztője, vezető elemzője. Fő tevékenységem: Válságkezelés, gazdasági folyamatok elemzése, finanszírozás és forráskeresés, gazdasági ügyekkel kapcsolatos problémák megoldása.
comments powered by Disqus